انتخاب هاي اشتباه!


 

نويسنده: مهناز اسدي
کارشناس ارشد برنامه ريزي



 
«هوس» يکي از مهم ترين و در عين حال خطرناک ترين پايه هاي ازدواج است.
«هوس» را نبايد با لذت هاي مشروع جنسي که انگيزه ي فطري ازدواج است اشتباه کرد، چون شکي نيست بسياري از جوانان در ازدواج «لذت جنسي» مي جويند و به حکم فطرت و آفرينش که چنين غريزه ي نيرومندي در آنها آفريده، چنان حقي را هم دارند، اما هوس چيزي بالاتر از اين است. «هوس» يک سلسله خيالات خام و محاسبات غلط و غيرعاقلانه است که با کامجويي هاي شيطنت آميز و حيواني آميخته است.
تکيه گاه هوس، ارزش هاي زودگذر و ناپايدار کودکانه است وبراي همين ازدواج هايي که براساس هوس چيده مي شود غالباً به جدايي مي انجامد، زيرا ضامن بقاي آن چيزهايي به ناپايداري يک حباب روي آب يا يک برق آسمان است!
ازدواج هاي هوسي نشانه هاي فراواني دارد.
الگوي اين ازدواج ها گاهي فيلم هاي سينما و گاهي ازدواج ها و طلاق هاي خواننده ها و هنرپيشه هاست. غافل از اين که چهره هاي سينمايي جز يک مشت صحنه هاي ساختگي و چهره هاي گريم کرده چيز ديگري نيست و در آن سوي سکه چهره هاي ديگري وجود دارد.
اما هوسبازان بي مطالعه، همه ي اينها را جدي گرفته و شالوده ي زندگي خود را روي اين «سراب ها» مي نهند و به دنبال آن هزار گونه ناراحتي خود و ديگران را اين هوس هاي زودگذر فراهم مي سازند.
نمونه ي ديگري از اين ازدواج هاي هوسي آن است که به خاطر ابراز احساس به موقع در هنگام مشاهده ي فلان مسابقه ي ورزشي و مانند آن صورت مي گيرد. مثلاً ازدواج با فوتبال!

ازدواج هاي کاغذي!
 

از نمونه هاي ديگر ازدواج هاي هوسي ازدواج هايي است که از صفحات مجلات و جرايد شروع مي شود. مثلاً فلان آقا در صفحه ي مخصوص آگهي هاي ازدواج مي خواند:
«دوشيزه يي هستم 29 ساله؛ قد.... سانتيمتر، درآمد... تومان در ماه، علاقمند به موسيقي وگردش و تفريح و پيک نيک! خواهان ازدواج با مردي سبزه و گندم گون که طول قامتش... سي سانتي متر و خوش تيپ، خوش آهنگ و خوش برخورد، خوش رو و خوش حرف باشد. درآمد مطرح نيست. هر چه آيد خوش آيد...!»
اين آگهي جالب، توجه او را به خود جلب مي کند و چون هم خود را واجد شرايط مي بيند و هم طرف را از طريق دفتر همان مثلاً نشريه با او تماس مي گيرد و طرح اين ازدواج ميمون صورت مي گيرد.
ولي همين که آب ها از آسياب فرو ريخت! و کمي به خود آمدند در فکر فرو مي روند که مگر مي خواستند تيرآهن و الوار خريداري کنند که تنها به طول، عرض و قامت قناعت و صفات انساني که ضامن اصلي وفاداري و بقاي ازدواج است همه را فراموش کردند.
چون هيچ يک از اين صفات در متن عقد شرط نشده و نه جزو شرايط خارج عقد بوده و فقدان آن ها لطمه يي به صحت ازدواج نمي زند، ناچار با اندازه گيري دقيق طول قامت، دور کمر و... به اندازه دستاويز مناسبي براي جدايي پيدا مي کنند و سند اين ازدواج کاغذي را از هم پاره کرده و دور مي ريزند و تا مدت ها در زير بار عواقب و گرفتاري ها و بدهکاري هاي آن خواهند بود. بعضي از ازدواج ها مخلوطي از «هوس» و «تجارت» است و طبعاً جامع عيوب و بدبختي هاي هر دو نفر خواهد بود. پيشوايان بزرگ ما بيش از هر چيز روي مزاياي روحي، فکري و اخلاقي دو همسرتکيه کرده اند، به همين دليل توجه به تربيت خانوادگي، اصالت، روح فداکاري، محبت؛ صميميت، پاکدامني و نجابت، ايمان و تقوا را از هر چيز لازم تر شمرده اند.
روزي پيامبر گرامي(ص) به ياران خود فرمودند: «از گياهان خوش آب و رنگي که در نقاط متعفن وآلوده مي رويند، بپرهيزيد.!»
ياران عرض کردند: «منظور شما از چنين گياهان چيست؟»
فرمود: «منظورم زنان خوش آب و رنگي است که در محيط هاي ناپاک و خانواده هاي آلوده پرورش يافته اند و فاقد امتيازات اخلاقي هستند.»
منبع: 7 روز زندگی شماره 123